A tenhle znáte? To si takhle jednou vedení zavolá na kobereček IT administrátora a uhodí na něj, proč nestíhá plnit všechny povinnosti, ke kterým se zavázal pracovní smlouvou. Ten je rezignovaně prohodí, že kdyby firma investovala do identity manageru – jak již nesčetněkrát apeloval, nemusel by se zabývat rutinními procesy a měl by dost času na úkony, jež mají skutečnou prioritu. Něco vám to připomíná?
Dopřejte IT oddělení klid na důležitou práci
Administrátor IT systému bývá na roztrhání. Co by však řešit neměl, jsou činnosti, které lze jednoduše automatizovat – například zakládání účtů nově příchozích zaměstnanců a rušení účtů bývalých pracovníků, změna přístupových práv, udělování oprávnění či příprava dat pro audit. Tyto a mnohé další úkony můžete velmi snadno přehodit na kompetentní osoby, a rozvázat tak adminovi ruce. Problematikou správy účtů se zabývá identity neboli access management (IdM).
Procesním nástrojem IdM je identity manager. Můžete si pod ním představit aplikaci, která integruje spravované systémy a umožňuje správu uživatelských účtů z přehledného rozhraní. Jeho nedílnou součástí bývají nástroje pro přenos dat, reporting a audit. Cílem implementace daného řešení je jednak automatizace rutinních procesů, ale také centralizace a zpřehlednění přístupů.
Z identity managementu těží celá firma
Zavedení IdM je prospěšné pro všechny skupiny uživatelů. Běžní uživatelé (= řadoví zaměstnanci) mohou požádat o reset hesla z jednoho místa, aniž by museli ztrácet čas kontaktováním IT helpdesku. Díky automatickému přidělování přístupů se navíc výrazně urychluje nástup nové pracovní síly i přestupy zaměstnanců na jiné pozice. Uživatelé mohou do systému kdykoliv nahlédnout a ověřit si přehled pracovních úvazků a navázaných práv.
Nadřízení mohou řešit změnu práv podřízených bez pomoci IT administrátora a mimo jiné přidělit časově omezený přístup externistům či brigádníkům.