Občas se objeví zpráva, která upozorňuje na to, že nás náš telefon neustále špehuje a odesílá o nás citlivé informace třetím osobám. Následně pak servírují reklamu, která není mnohdy vůbec vyžádána.
V praxi to vypadá tak, že se nemůžete být jisti nikdy a ničím. Když něco prohlásíte v soukromí, následně narazíte na reklamu, která je velice podobná tomu, o čem jste mluvili a vy pak jen nevěřícně koukáte, co se děje, protože jste ve svých vyhledavačích nic podobného nehledali.
Pravdou je, že mnohé mobilní aplikace tyto funkce skutečně umějí. Používají pokročilé reklamní systémy. Na tyto praktiky nyní upozornil New York Times, který si vzal na průzkum aplikace z Play Storu, které používají Alphonso ACR tedy automatické rozpoznání obsahu.
Je jich poměrně hodě, vlastně několik set, Startup Alphonso se dušuje, že uživatelé musí používání těchto technologií odsouhlasit. A nejde přitom jen o potvrzení práv k mikrofonu, ale při spuštěním vyskočí dialog, který jasně říká, co se bude po odsouhlasení dít.
Aplikace, které jsou Alphonsem vybaveny mají tu schopnost, neustále odposlouchávat co se okolo vás děje. Neposlouchají však vás, ale to co vychází z obrazovky televizoru. Pro malé úseky spočítá přímo na mobilu unikátní identifikátor a poté teprve ten odesílá na server služby.
V praxi to tedy funguje tak, že a aplikace zaznamená část spotu na nový kečup a díky tomuto záznamu se vám pak na mobilu a sociálních sítích ukáže reklama právě na tento kečup. Podstatné je však to, že tyto technologie musejí být naprosto transparentní, uživatel musí mít schopnost je kdykoliv zablokovat a především s nimi souhlasit. Na Play Storuje sice zmínka o tom, že se tato funkce se u aplikace vyskytuje, ale v testu je většinou velmi dobře schovaná a pro její nalezení je potřeba přečíst si kompletně celý popis aplikace.